BuzzadorBLOG

11/18/2013

Recept: Kebab, Tzatziki och squashrösti



Kebab:
1,5 kg maletkött
40 g aromasalt
0,2 dl svartpeppar
Jag vågade inte sätta så mycket svartpeppar men sku ha fått vara.

Jag satt allt maletkött i min matberedare och använde degkroken, tillsätt alla kryddor. Man kan använda anadra kryddor om man vill. Mateberdaren knådade degen i 10-15 min. 




Sätt smeten i folie och se till att all luft kommer ur, sätt ett nytt lager folie på. gör folie till en rund "korv". Några hål kan man sticka i foliet så fettet rinner ut. 



Ugnen på 100 grader och kebaben i 3,5 timme. Låt kebaben ligga i folie 15 min efter att du tagit den ur ugnen.

Om det blir mycket kebab över så kan man frysa den, ljuvligt gott att steka i panna till lunch.


Tzatziki:

2 dl turkisk yohgurt
150 g gurka
1 vitlöks klyfta
lite svartpeppar

Riv gurkan, sätt i en sil och salt på så rinner vätskan ut. Låt stå en stun, kläm sista vätska ur gurkan. Sätt alla ingredienser i en skål och rör om.



Squashrösti:

1 stor Squash
100 g bacon
1 lök
2 ägg
1 vitlöks klyfta
1 dl rivenost
kryddor efter egen smak

Riv Squashen och löken. sätt i en sil med salt på och gör lika som med gurkan i Tzatzikin. 



Skär och bryn baconen. Sätt alla ingredienser i en skål och rör smeten slet. Bryn röstina i en het stekpanna. När de fått färg, lite mindre värma och låt de puttra tills de är färdiga.

Hoppas det smakar åt nån annan än oss också. Barnen var jätte nyfikna på hemlagad kebab och åt massor. Ris kokade jag till de andra men min man tyckte också röstina var goda.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar